سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تفکرت برایت بینش می آورد و مایه عبرت گرفتن تو می گردد . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 89 شهریور 27 , ساعت 11:1 صبح

تأثیر ازدواج بر سلامت


زندگی توام با عشق و محبت در کنار همسر، مهم‌ترین فاکتور ایجاد آرامش روحی است، البته این جمله شعاری نیست بلکه مطالعات اخیر پژوهشگران نشان داده افراد متاهل نسبت به کسانی که مجردند زندگی شادتری دارند. براساس این مطالعات ازدواج موفق یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کاهش افسردگی محسوب می‌شود.
براین اساس افرادی که با همسرشان زندگی توا‡م با عشق و محبت را تجربه می‌کنند از آرامش روحی قابل توجهی برخوردارند.
از طرفی همان اندازه که ازدواج خوب از نظر روحی و جسمی ‌بر سلامت افراد تاثیر مثبت دارد، ازدواج بد هم می‌تواند مشکلات جسمی‌ و روحی را سبب شود.
محققان به تازگی دریافته‌اند در حالی که براساس مطالعات انجام شده یک ازدواج موفق باعث بهبود سریع زخم‌ها و جراحات فیزیکی بدن می‌شود یک ازدواج ناموفق می‌تواند منجر به تضعیف عملکرد سیستم ایمنی بدن شود.
محققان دانشگاه ایالتی اوهایو با بررسی تعدادی از زوج‌های آمریکایی در این زمینه دریافتند که وقتی زن و شوهرها در مورد مشکلاتشان با یکدیگر صحبت می‌کنند و نسبت به یکدیگر حالت خنثی ندارند، این امر باعث می‌شود که زخم‌های آنها سریع‌تر بهبود پیدا کند؛ اما برعکس چنانچه زندگی زناشویی اغلب با انتقاد، تمسخر و طعنه زدن و توهین زن و شوهر نسبت به یکدیگر همراه باشد مدت زمان بهبود زخم‌های بدن تا 40 درصد طولانی‌تر می‌شود.
به گفته این محققان، حتی یک مشاجره ساده میان زن و شوهرها نیز می‌تواند روند بهبود زخم را کند و آرام کند.
این پژوهش‌ها همچنین می‌گوید زوج‌هایی که حالت تهاجمی ‌و ناآرام نسبت به یکدیگر دارند اغلب سیستم ایمنی آنها تضعیف می‌شود و بیشتر از زوج‌هایی که در زندگی حامی‌ و پشتیبان هم هستند دچار بیماری‌های دستگاه تنفسی می‌شوند.
به علاوه به گفته یک روا‌ن‌شناس کانادایی از دانشگاه تورنتو، ازدواج موفق می‌تواند سلاحی برای مقابله با استرس و فشارهای روحی ناشی از شغل و کار روزانه باشد. شما ممکن است نتوانید از استرس کار رهایی یابید اما بهره‌مندی از یک روابط زناشویی خوب و متعادل می‌تواند تاثیرات منفی ناشی از کار را به حداقل برساند.


رابطه ازدواج با فشار خون
 ادامه مطلب...


شنبه 89 شهریور 27 , ساعت 11:1 صبح

شرایط پس از ازدواج را بشناسیم !


 درواقع، دختر و پسر نمی‌توانند و نباید با همان رفتارهای دوران مجردی‌شان، زندگی جدید را شروع کنند. یادمان باشد منظور از تغییر رفتارها، پنهان‌کاری یا ریاکاری نیست؛ بلکه منظور نگاهی دوباره به رفتارهای فردی و اجتماعی و «تصحیح» آنهاست.
پژوهشگران، ازدواج را یکی از عوامل مهم حفظ سلامت روحی - روانی و جسمی افراد می‌دانند
به طوری که پس از آن، زن و مرد از نظر روحی - روانی، اجتماعی، اقتصادی و... رفتارهای متعادل‌تری از خود نشان می‌دهند؛ البته به شرط آنکه شریک زندگی‌شان را به درستی انتخاب کنند.
پس از ازدواج، نه‌تنها بسیاری از مشکلات روحی – روانی ناشی از حس خلأ یا تنهابودن برطرف می‌شود بلکه با تعریف حد و مرزهای جدید فردی و اجتماعی، رفتارهای فردی و اجتماعی زن و مرد نیز تعدیل می‌شود؛ بنابراین با یک ازدواج موفق، هم بسیاری از تنش‌های روحی – روانی برطرف می‌شود‌، وهم زن و مرد به پختگی و شکوفایی لازم هم می‌رسند. زمانی که مجرد هستیم، باور اینکه کسی را برای ادامه مسیر زندگی انتخاب کنیم و در کنار او باشیم هرچند دور از ذهن و عجیب نیست اما کمی باورنکردنی است؛ باورنکردنی به این دلیل که نمی‌دانیم چه کسی، چه زمانی و با چه خصوصیات و مشخصاتی قرار است رفیق راه ما شود. اما فکر می‌کنم اگر فرصت‌ها را از دست ندهیم و کمی دقت کنیم که چه کسی را در چه زمانی و با چه خصوصیات اخلاقی و شخصیتی انتخاب می‌کنیم، این انتخاب و ادامه مسیر زندگی با این سفر ایدئال چندان سخت و باور‌نکردنی نباشد. بنابراین ازدواج با همه سختی‌هایش حتما فواید مثبتی هم دارد که همه، روزی آن را تجربه می‌کنیم.در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به اثرات مثبت ازدواج داشته باشیم.
درواقع، دختر و پسر نمی‌توانند و نباید با همان رفتارهای دوران مجردی‌شان، زندگی جدید را شروع کنند. یادمان باشد منظور از تغییر رفتارها، پنهان‌کاری یا ریاکاری نیست؛ بلکه منظور نگاهی دوباره به رفتارهای فردی و اجتماعی و «تصحیح» آنهاست.
رفتارهایی مانند تندخویی، عصبانیت، زودرنجی، نداشتن اعتماد به نفس کافی، خجالت و سرخوردگی، اضطراب، ترس و نگرانی و به دنبال آن گوشه‌گیری از اجتماع، مشکلات جنسی، مشکلاتی روحی - روانی و... - که در اغلب جوان‌ها دیده می‌شود - پس از ازدواج و انتخاب همسر مناسب از بین می‌رود. از نگاهی دیگر، ازدواج رفتارهای زن و مرد را تعدیل می‌کند و آنها را از نظر روحی - روانی به تعادل مناسب می‌رساند.


ازدواج و صیقل ما
 ادامه مطلب...


شنبه 89 شهریور 27 , ساعت 11:1 صبح

هدف از ازدواج


 هدف از تشکیل خانواده، تأمین نیازهای مادی و معنوی انسان از جمله دست‌یابی به سکون و آرامش است. دست‌یابی به این اهداف والا، نیازمند توجه جدی به خانواده می‌باشد. در حقیقت خانواده یعنی گروهی، متشکل از افرادی که از طریق نسب یا سبب و رضاع با یکدیگر به عنوان شوهر، زن، فرزندان، مادر، پدر، برادر و خواهر در ارتباط متقابلند و فرهنگ مشترکی پدید آورده و در واحد خاصی به نام خانه زندگی می‌کنند.
خانواده به عنوان اوّلین کانونی که فرد در آن قرار می‌‌گیرد دارای اهمیت شایان توجهی است. اوّلین تأثیرات محیطی که فرد دریافت می‌کند از محیط خانواده است و حتی تأثیرپذیری فرد از سایر محیط‌ها می‌تواند نشأت گرفته از همین محیط خانواده باشد. خانواده پایه گذار بخش مهمی از سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی آینده ، اخلاق ، سلامت و عملکرد فرد در آینده نقش بزرگی بر عهده دارد. عواملی چون شخصیت والدین ، سلامت روانی و جسمانی آن‌ها ، شیوه‌های تربیتی اعمال شده در داخل خانواده، شغل و تحصیلات والدین و وضعیت اقتصادی و فرهنگی خانواده، محل سکونت خانواده، حجم و جمعیت خانواده، روابط اجتماعی خانواده و بی‌نهایت متغیر دیگر در خانواده وجود دارند که شخصیت فرزند، سلامت روانی و جسمانی او، آینده شغلی، تحصیلی، اقتصادی، سازگاری اجتماعی و فرهنگی، تشکیل خانواده او و غیره را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
انحرافات خانواده، عدم سلامت روانی خانواده، مشکلات اقتصادی و اجتماعی خانواده از لحاظ تأثیری که روی اعضاء خود دارد جامعه را نیزتحت تأثیر قرار می‌دهد. افراد، پیوند میان خانواده و اجتماع هستند. افراد پرورش یافته در خانواده وارد اجتماع می‌شوند و ویژگی‌های سالم یا ناسالم خود را که در خانواده دریافت کرده وارد اجتماع می‌کنند. از این لحاظ سلامت یک جامعه به سلامت خانواده‌های آن وابسته است.


? اهمیت ازدواج
 ادامه مطلب...


شنبه 89 شهریور 27 , ساعت 11:1 صبح

تکامل عشق


عشـق مـیـان دو فـرد طــی چنـــدین مرحله متفاوت تکامل می یـابد که به مـنـظور بــقای عشق هر کدام ازاین مراحل اهمیت خاص خود را دارا میباشد .
این مراحل شامل:
مجذوب شدن، دلربایی، هوس (اشتیاق مفرط)، صمیمیت و تعهد است:


1- مرحله مجذوب شدن
 


واکنــش مـثـبـت نسـبت به یک شخص است که خود به دو مرحله تقسیم بندی میگردد:


مجذوب شدن فیزیکی :
 


هنگامــی روی مــــی دهد که جـسم شمـا نــــسبت به یک شخص از خود واکنش نشان میدهد. واکنشهایی همچون: افزایش ضربان قلب، افزایش درجه حرارت بدن، تعریق کف دستها و دلهرگی. این مرحله سطحی ترین و ابتدایی ترین مرحله عشق میباشد اما در عین حال یکی از قدرتمند ترین عوامل است...


مجذوب شدن عاطفی :
 


هنگامی که اوضاع و احوال مساعد و مطلوب باشد شکل میگیرد. پس از آنکه شما از لحاظ فیزیکی مجذوب شخصی گردید سپس باب گفتگو را با وی خواهید گشود و اگر متوجه شدید که اشتراکاتی با یکدیگر دارا میباشید از قبیل سرگرمیها، طرز تفکر، ایدئولوژی، شغل، تحصیلات، علایق و دیگر زمینه های مشترک سپس از لحاظ احساسی مجذوب یکدیگر خواهید گشت.
همچنین مجذوب شدن از لحاظ عاطفی حتی میتواند در فقدان مجذوب شدن از لحاظ فیزیکی نیز به وقوع بپیوندد. در این صورت پیوند و رابطه مستحکم تری ممکن است میان دو فرد ملاقات کننده پدید آید. زیرا پیشداوریها و پیش فرضهای مبتنی بر ظاهر فیزیکی دیگر وجود نخواهند داشت.


2-دلربایی
 ادامه مطلب...


پنج شنبه 89 اردیبهشت 30 , ساعت 12:27 عصر

دانلود البوم محمد علی باستانی


  نام  و دانلود


 عبور دانلود


 حراج دانلود


 پرش دانلود


غربت عشق دانلود


بت سنگی دانلود


تنه دانلود


غریبه دانلود


سکوت دانلود ی


ادگاری دانلود


پنج شنبه 89 اردیبهشت 30 , ساعت 12:27 عصر

روزهای شور وشیرین!!


دوره‌ ی نوجوانی دوران تحول، تغییرات، تجلی شکل‌گیری شخصیت و یا دوره ی «تولد دوباره» انسان است.


 


دوره ی نوجوانی «دوران منفی» ، «دوره ی زندگی تشنج انگیز» و «دوره ی طوفان و فشار» است.


 


دوره ی نوجوانی دوره ی «نشاط و شادابی» ، « هدایت و هویت‌یابی» و « مسئولیت‌پذیری» است.


 


دوره ی نوجوانی «نقطه ی عطف زندگی انسان» است.


 


دوره ی نوجوانی برزخی است که حد فاصل بین کودکی و بزرگسالی است. نوجوان از یک‌سو در حال گسیختن پیوندهای خود با دوران کودکی و از سوی دیگر شیفته ی دستیابی به استقلال دوران جوانی و بزرگسالی است ولی به طور کامل نه این است و نه آن و خود نیز در این کشمکش اسیر است.


 


بی‌شک نوجوان پس از گذر از دوران حساس، و هیجان آمیز بلوغ به تدریج با نرمی و آرامش به کانون گرم و پرعطوفت خانواده علاقمندتر می شود و محبت و جوشش و دلبستگی و همدلی خود را بیش از بیش به خانواده ابراز می‌کند.


 


والدینی که تا پایان دوران نوجوانی، با صبر و شکیبایی و سعه ی صدر و انعطاف‌پذیری منتظر آرامش فرزند نوجوان خود باقی می‌مانند،کار صحیح را می کنند . معمولاً ما والدین با توجه به طرز تفکر و برداشت خود افکار و رفتار نوجوان را ارزیابی می‌کنیم، در صورتیکه بهتر است به دورانی که خود نوجوان بوده‌ایم برگردیم و احساسات، عقید‌ه‌ها و آرمان‌ها و ‌آرزوهایی را که داشتیم به خاطر بیاوریم. در این صورت توفیق آنرا خواهیم یافت که مسائل را از دید نوجوان خود نگاه کنیم تا بتوانیم با او ارتباط مناسب تری برقرار کنیم.


 ادامه مطلب...

پنج شنبه 89 اردیبهشت 30 , ساعت 12:27 عصر

حرف حساب نوجوان چیه ؟



1- بلوغ یک دوره ی بحرانی است که طی آن تغییرات زیادی را تجربه می‌کنم. بسیاری از رفتارهای من برای سال‌های نوجوانی طبیعی است. اگر شما بتوانید این واقعیت‌ها را درک کنید و برخوردی متناسب با سنی که دارم با من داشته باشید، با موفقیت خواهم توانست این مرحله ی بحرانی را سپری کنم.


 


2- من در حال تغییر هستم و نباید مرا یک کودک به شمار آورد. من در حال بالغ شدن هستم و شما باید برخوردی را که در دوران کودکی با من داشتید، تغییر دهید. سعی کنید همان گونه که با دوستان خود و سایر افراد بالغ رفتار می‌کنید، با من برخورد نمایید.


 


3- مخالفت، سماجت، یکدندگی، سرکشی و علاقه به استقلال، قسمت‌هایی از وضعیت طبیعی یک نوجوان هستند .اگر در زمینه ای با شما مخالفت کردم ، ناراحت نشوید. بیش از اینکه درباره محتوای نظرم نگران شوید، در مورد نحوه ی ابراز داشتن آن نگران باشید.


 


4- اگر بخواهم به حرف‌ها و نصایح تکراری شما گوش دهم، می‌توانم آنها را ضبط کنم تا شما نیازی به تکرار آن نصایح نداشته باشید. بنابراین، از پند دادن و طرح پرسش‌های تکراری خودداری کنید، در غیر این صورت سخنان شما را از این گوش شنیده و از گوش دیگر بیرون خواهم کرد.


 


5- من اغلب فکر می‌کنم که شما قدیمی هستید و در دوره‌های گذشته زندگی می‌کنید. من دیگر از شنیدن عباراتی مثل «زمانی که به سن تو بودم» خسته شده‌ام. شما چطور می‌توانید مرا درک کنید؟


 


6- اگر با شما زیاد صبحت نکردم یا مانند دوران کودکی‌ام به شما وابسته نبودم، نگران و ناراحت نشوید زیرا این رفتارها در سنین بلوغ طبیعی است.


 


7- چنین به نظر می‌رسد که از قدرت هوشی شما کاسته شده و دیرتر به مسائل پی می‌برید. شما چطور و از کجا می‌دانید که وظیفه ی من چیست؟ چطور می‌توانم به نصیحت‌ها، راهنمایی‌ها و پیشنهادهای شما عمل کنم؟ مرا تحمل کنید. در عرض چند سال، چیزهای بسیاری را در برخورد با من خواهید آموخت.


 


8- هر چه قدرت هوشی شما تحلیل می‌رود، حافظه و دانش من نیرومندتر شده و افزایش می‌یابد. من تقریباً یک نابغه هستم و از همه چیز اطلاع دارم. فقط دوستان و نوجوانان دیگر ممکن است از من با هوش‌تر باشند.


 ادامه مطلب...

پنج شنبه 89 اردیبهشت 30 , ساعت 12:27 عصر

عشق نبوَد عاقبت ننگی بود


عشق پاک، هوس شعله‏ور، نشانه‏ها (3)



لینک مقاله اول (عشق پاک، هوس شعله‏ور)


لینک مقاله دوم(رهروان عشق آگاهانه یا...)


متأسفانه عشق پاک و حقیقی در زمانه ی ما بسیار کم است و بسیاری از عشق‏های ادعایی، عشق‏های شیشه‏ای هستند و به کمترین تلنگری می‏شکنند و فرو می‏ریزند.


 عشق به مظاهر مادی و جسمانی محبوب، عشق شیشه‏ای است و مانند آتش برخاسته از هیزم‏های ترد و شکننده و خشک، شعله‏ور و کم‏دوام است در حالی که برای زندگی به آتش عشق پایدار و ملایم نیازمندیم.


 عاشق جسم محبوب، هوس‏بازی است که فقط در فکر کام گرفتن و آتش دل فرو نشاندن و دوام عشق او حداکثر به مدت دوام زیبایی جسمی محبوب است و با زوال زیبایی محبوب به زوال می‏گراید.


 


مولانا داستان عشقِ هوسی را بدین شرح وا می‏گوید:


روزی پادشاهی در صید، دختری را دید و صید او شد. آن دختر را به هر قیمت بود به چنگ آورد. روزی چند از وصال نگذشته بود که دختر بیمار شد و هر چه پزشکان حاذق در مداوای او کوشیدند، کمتر نتیجه گرفتند. سلطان که از طبابت پزشکان ناامید شده بود، به مسجد رفت و از حق‏تعالی کمک طلبید. در حال مناجات و گریه به خواب رفت و در خواب دید پیری به او می‏گوید: فردا غریبی وارد شهر می‏شود که علاج دختر به دست اوست.


شاه در روز بعد از دریچه قصر به راه چشم دوخته بود که ناگاه دید مسافری از دور پیدا شد. وقتی به نزدیک آمد مشخصات او را با آنچه در خواب بدو گفته بودند، مطابق یافت و او را به کاخ خواست و از وی برای معالجه همسرش کمک طلبید. طبیب بعد از معاینات دقیق فهمید که علت مرض نه جسمی بلکه روحی است و عشق، او را به این روز انداخته است.


لذا با ملایمت به گفتگو با زن پرداخت و در حال گفتگو نبض او را به دست داشت. از او پرسید: اهل کدام شهر هستی و دوستان و خویشاوندانت در آن شهر کیانند؟ زن نام شهر و دوستان و آشنایان خود را برد و طبیب مشاهده کرد که نبض او را تغییری حاصل نیامد. پزشک نام سایر شهرها را می‏برد و نبض زن را در دست داشت تا اینکه نام سمرقند بر زبان او جاری شد و نبض زن را تندی حاصل آمد. طبیب دانست که محبوب وی در سمرقند است.


به ذکر محله‏ها، خیابان‏ها و کوچه‏ها پرداخت و وقتی نام محله و خیابان و کوچه محبوب بر زبان طبیب جاری می‏شد، نبض زن، تندی می‏گرفت و طبیب می‏فهمید. با پی بردن طبیب به نام کوچه، اسامی ساکنان کوچه را به دست آورد و به ذکر یکایک پرداخت. همین که نام یکی از آنان بر زبانش جاری شد، نبض زن تندی گرفت. طبیب از صاحب نام پی‏جویی کرد و فهمید جوانی است زرگر. طبیب سلطان را راضی کرد و جوان را تطمیع کردند و پیش دختر آوردند و چند ماهی در صحبت با هم به سر بردند. پس از آنکه دختر سلامت خود را باز یافت، پزشک با خوراندن داروهایی سخت به پسر، سبب لاغر و رنجور شدن او شد. هر روز این رنجوری فزونی گرفت تا از آن جمال و زیبایی چیزی نماند و دختر نیز عشق خود از او بگرفت و علاقه به او از دل خویش بیرون کرد.


و


ادامه مطلب...

پنج شنبه 89 اردیبهشت 30 , ساعت 12:27 عصر

رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی معرفی شد
به گزارش اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی
مراسم معرفی رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی ، مدیر کل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایان وزارت ، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی استانداری ، مدیران کل اقتصادی و امور روستایی استانداری، جمعی از مدیران و مسئولین دستگاههای اجرایی استان ، ائمه جمعه و روحانیت معزز، مدیران جهاد کشاورزی شهرستانها، مدیران تشکلهای غیر دولتی بخش کشاورزی و کارکنان ستاد سازمان و دستگاههای وابسته ،در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار وطی حکمی از سوی وزیر جهاد کشاورزی  آقای دکتر  غلامرضا هادربادی به عنوان رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی معرفی واز زحمات آقای مهندس زاری که بعد از 30 سال خدمت صادقانه  به افتخار بازنشستگی نائل آمدند قدردانی بعمل آمد
 آقای مهندس زاری رئیس قبلی سازمان جهاد کشاورزی طی سخنانی با اشاره به 46 هزار هکتار اراضی زیر کشت محصولات باغی با تولید سالیانه بیش از 53 هزارتن انواع محصولات باغی به ارزش اقتصادی حدود 1475 میلیارد ریال ، بیش از 115 هزار هکتاراراضی زیر کشت محصولات زراعی با تولید سالیانه بالغ بر 605 هزار تن به ارزش 2274 میلیارد ریال و تولید بیش از 167 هزار تن انواع محصولات دامی با ارزش حدود 2787 میلیارد ریال در استان خراسان جنوبی گفت :
بخش کشاورزی بیش از  4/22 درصد ارزش افزوده و 31 درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است
ایشان پروژه تثبیت کربن ، پروژه آبخوانداری دشت بیرجند ، تأسیس شرکتهای سهامی زراعی ،اجرای  طرح های نوسازی و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و ایجاد شهرکهای گلخانه ای  استان را از فعالیتها و طرحهای شاخص بخش کشاورزی ذکر نموده و افزودند
برای اولین بار در استان خراسان جنوبی سند توسعه بخش کشاورزی تهیه شده که بهره وری و ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان به تفکیک نوع محصول درهرشهرستان دقیقاٌ مشخص شده است


ادامه مطلب...

پنج شنبه 89 اردیبهشت 30 , ساعت 12:27 عصر

بررسی انواع حافظه در دانش آموزان دختر حافظ قرآن و غیر حافظ قرآن


پژوهش حاضر با هدف بررسی انواع حافظه (رویدادی و معنایی) در دانش آموزان دختر حافظ قرآن و غیر حافظ قرآن انجام شده است. در این مطالعه، در چهارچوب طرحی نیمه آزمایشی 60 نفر حافظ قرآن، 60 نفر مبتدی و 60 نفر غیر حافظ قرآن در سه پای? تحصیلی (دبستان، راهنمایی و دبیرستان) از هر پایه 20 نفر، به طور تصادفی، در پژوهش شرکت داده شدند. روش نمونهگیری چند مرحلهای و ابزار آزمایش جهت بررسی حافظ? رویدادی شامل تکالیف رمز گردانی کلامی و عملی، تکالیف یادآوری آزاد و (episodic memory) از آزمون سیالی (semantic memory) یادآوری سرنخی بود. در بررسی حافظ? معنایی کلمات (حروف الفبایی و مقولههای معنایی) استفاده گردید. بر اساس نتایج این پژوهش، حافظان قرآن نه تنها در حافظه معنایی بلکه در حافظ? رویدادی نیز از دو گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند، اما چنین تفاوتی در انواع حافظ? رویدادی و معنایی بین مبتدیان و غیر حافظان قرآن مشاهده نشد. این نتایج در انواع نمرهگذاری جملات کامل، اسامی و افعال به طور جداگانه و نمره گذاری به روش سخت و آسان به دست آمد. همچنین نتایج حاکی از آن است که با افزایش پایه تحصیلی، عملکرد حافظان قرآن در انواع تکالیف حافظ? رویدادی و حافظ? معنایی افزایش مییابد، لذا مهارت در حفظ قرآن، حافظ? اطلاعات غیر قرآنی را نیز افزایش میدهد و این مهارت با افزایش سن تأثیر بیشتری بر حافظه میگذارد.


دانلود فایل


   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ