سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشک عطرى است نیکو . بردن آن آسان و بوى خوش آن پرورنده دماغ انسان . [نهج البلاغه]
 
شنبه 89 شهریور 27 , ساعت 11:1 صبح

تأثیر ازدواج بر سلامت


زندگی توام با عشق و محبت در کنار همسر، مهم‌ترین فاکتور ایجاد آرامش روحی است، البته این جمله شعاری نیست بلکه مطالعات اخیر پژوهشگران نشان داده افراد متاهل نسبت به کسانی که مجردند زندگی شادتری دارند. براساس این مطالعات ازدواج موفق یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کاهش افسردگی محسوب می‌شود.
براین اساس افرادی که با همسرشان زندگی توا‡م با عشق و محبت را تجربه می‌کنند از آرامش روحی قابل توجهی برخوردارند.
از طرفی همان اندازه که ازدواج خوب از نظر روحی و جسمی ‌بر سلامت افراد تاثیر مثبت دارد، ازدواج بد هم می‌تواند مشکلات جسمی‌ و روحی را سبب شود.
محققان به تازگی دریافته‌اند در حالی که براساس مطالعات انجام شده یک ازدواج موفق باعث بهبود سریع زخم‌ها و جراحات فیزیکی بدن می‌شود یک ازدواج ناموفق می‌تواند منجر به تضعیف عملکرد سیستم ایمنی بدن شود.
محققان دانشگاه ایالتی اوهایو با بررسی تعدادی از زوج‌های آمریکایی در این زمینه دریافتند که وقتی زن و شوهرها در مورد مشکلاتشان با یکدیگر صحبت می‌کنند و نسبت به یکدیگر حالت خنثی ندارند، این امر باعث می‌شود که زخم‌های آنها سریع‌تر بهبود پیدا کند؛ اما برعکس چنانچه زندگی زناشویی اغلب با انتقاد، تمسخر و طعنه زدن و توهین زن و شوهر نسبت به یکدیگر همراه باشد مدت زمان بهبود زخم‌های بدن تا 40 درصد طولانی‌تر می‌شود.
به گفته این محققان، حتی یک مشاجره ساده میان زن و شوهرها نیز می‌تواند روند بهبود زخم را کند و آرام کند.
این پژوهش‌ها همچنین می‌گوید زوج‌هایی که حالت تهاجمی ‌و ناآرام نسبت به یکدیگر دارند اغلب سیستم ایمنی آنها تضعیف می‌شود و بیشتر از زوج‌هایی که در زندگی حامی‌ و پشتیبان هم هستند دچار بیماری‌های دستگاه تنفسی می‌شوند.
به علاوه به گفته یک روا‌ن‌شناس کانادایی از دانشگاه تورنتو، ازدواج موفق می‌تواند سلاحی برای مقابله با استرس و فشارهای روحی ناشی از شغل و کار روزانه باشد. شما ممکن است نتوانید از استرس کار رهایی یابید اما بهره‌مندی از یک روابط زناشویی خوب و متعادل می‌تواند تاثیرات منفی ناشی از کار را به حداقل برساند.


رابطه ازدواج با فشار خون
 ادامه مطلب...



لیست کل یادداشت های این وبلاگ