سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تنگدستى بزرگتر مرگ است . [نهج البلاغه]
 
شنبه 89 شهریور 27 , ساعت 11:1 صبح

روش تربیت دینی جوانان: (2)


2-2) معرفی یک الگوی کامل یعنی وجود مبارک حضرت رسول اکرم صل الله علیه و آله



«یابُنّی ان احداً کم عَن الله سبحانَه کَما أَبنأ عنه الرَّسول فارض به رائداً و أَلَی النَّجاةِ قائداً» (1) نهج البلاغه نامه 31.
[بدان پسرم! کسی مانند رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از خدا آگاهی نداده، رهبری او را پذیرا باش و برای رستگاری، راهنمایی او را قبول کن]
جامعه ی جوان ما، تشنه ی شناخت و ارتباط با انسان هایی است که بتوانند تمام نیازهای آنها را جواب گو باشند و دارای تمام خصوصیات انسانی به صورت جامع باشند و هیچ انسانی به جامعیت رسول خدا (صل الله علیه و آله) در این جهان هستی وجود ندارد.
قال الله تعالی:
«لَقَد فی رسول الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ» (2) احزاب /21. به تحقیق در (اعمال) رسول خدا الگویی نیکو است.»
اگر مسئولین فرهنگی جامعه از انحرافات اخلاقی جوانان بیمناک و ناراحت اند باید جامعه ی جوان را با سیره ی حضرت رسول (صل الله علیه و آله) آشنا سازند و به عنوان الگوی کامل به آنان معرفی نمایند. حال در اینجا به بعضی از خصوصیات سیره ی آن حضرت اشاره می نمائیم:


1- سیره ی آن حضرت سراسر رحمت و مهربانی است:



«وما ارسلناک الا رحمة للعالمین»(3) انبیاء/107
[تو را ارسال نکردیم مگر برای رحمت بر جهانیان]
اگر به سراسر زندگی آن حضرت (صل الله علیه و آله) نظاره کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که جز فضل و مهربانی و لطف به تمام جهان هستی چیزز دیگری یافت نخواهد شد.
انواع رحمت حضرت رسول اکرم(صل الله علیه و آله)
الف) رحمت ایشان نسبت به دشمنان ایشان:
«وقتی رسول اکرم(صل الله علیه و آله) فاتحانه وارد مکه شدند، اطرافیان شعار می دادند که امروز، روز انتقام است ولی رسول اکرم (صل الله علیه و آله) فرمودند: ابدا، امروز روز رحمت است؛ من، همه را بخشیدم؛ من همانند برادرم حضرت یوسف عمل خواهم کرد که به برادرنش فرمود: «نبردی با شما نیست» امروز، غفران خداوند شامل حال شما و او مهربانترین مهربانان است.(4) الگوی زندگی یزدانی
ب) رحمت ایشان نسبت به مؤمنین:
جابرابن عبدالله انصاری گوید: «پیامبر در بیست و یک جنگ، شخصا شرکت فرمود کهخ من هم در نوزده جنگ، حاضر بودم. در یکی از جنگ ها که شب، حرکت می کردیم، شتر من خسته شد و از حرکت باز ماند و من از همه عقب افتادم، پیامبر همیشه در آخر همه حرکت می کرد و وقتی کسی را خسته و ناتوان می دید او را عق خود سوار می کرد و به بقافه می رساند -صدای مرا پیامبر در تاریکی شنید و گفت: کیستی؟ گفتم: جابرم، شترم از حرکت مانده است. پایین آمد و شتر مرا حرکت داد و بعد از آن دستش را رکاب ساخت و به من گفت: سوار شد! من سوار شدم و. به راه افتادیم.» (5) الگوی زندگی، یزدانی.
ج) رحمت ایشان نسبت به حیوانات:
سایه ی رحمت آن حضرتصل الله علیه و آله در طول زندگی ایشان حتی بر سر حیوانات نیز گسترده شده بود. کلمات ایشان، نشانه ای است بر این ادعا:
قال رسول الله (صل الله علیه و آله):
« مَن قَتَلَ عصفوراً عبثاً جاءَ یوم القیامَةِ و له صُراخٌ عِندَالعَرشُ یَقُولُ رَبِّ سَل هذا نِیَمَ قَتَلنی فی غیر ضفعةٍ»(6) صالحی نهج الفصاحه، ص 526.
[هر کس گنجشکی را بی دلیل بکشد، روز قیامت، گنجشک بین عرش می آید و می گوید: خدایا از این سئوال کن، چرا مرا کشت بی دلیل]


2- تواضع و فروتنی آن حضرن (صل الله علیه و آله)


ادامه مطلب...



لیست کل یادداشت های این وبلاگ